Eerst Napels zien en dan .... Naar Indonesië! - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Ilse Ambachtsheer - WaarBenJij.nu Eerst Napels zien en dan .... Naar Indonesië! - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Ilse Ambachtsheer - WaarBenJij.nu

Eerst Napels zien en dan .... Naar Indonesië!

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

05 December 2015 | Indonesië, Yogyakarta

Het leek me weer eens tijd voor een old skool blog op waarbenjij.nu ;-) Allereerst Napoli: wat is dat een geweldige plek! Voor wie nog nooit in Napels is geweest: ga! Het is een mooie en ietwat chaotische stad, waar je op om de paar meter op overheerlijke lekkernijen stuit en ieder straatje een plaatje is van hangend wasgoed met daaronder taferelen van groente- en fruitstalletjes, rondscheurende scooters en discuterende mama's. Men leeft met de dag, de diepslapende Vesuvius op de achtergrond heeft daar zo zijn aandeel in. Praten over wat je komend weekend doet, dat doe je wel op vrijdagavond wel. Dus leefde ook ik sinds de eerste lesdag met de dag. Ik dronk espresso bij 'mijn' bar, praatte met mijn klasgenoten over de wereld, Parijs, de Italiaanse politiek, de maffia en natuurlijk de Italiaanse keuken.

Na de les begon de zoektocht naar de beste pasta alle vongole en de lekkerste sfogliagtelle (zoete lekkernij met ricotta - is lekkerder dan het klinkt). Op een van deze Napolitaanse middagen daalden we af naar het ondergrondse Napoli om wat calorieën te verbranden. Zo'n 30 meter onder de grond loopt een bizar groot gangenstelsel, het eerste deel hiervan werd aangelegd door de Grieken en de Romeinen. Momenteel experimenteren ze ondergronds met een basilicumplantage, ruikt heerlijk! Verder waren in het Museo Nazionale indrukwekkende mozaïeken uit Pompei en Ercolano te zien. En bleek in de geheime kamer dat de Romeinen dol waren op porno (zie foto's). Aan het einde van de middag dronken we op piazza Bellini Spritz met de Napolitanen. En daarna was het verder zoeken naar de beste pizza bij bijv. pizzeria Sorbrillo.

Op vrijdag besloot ik om de volgende dag de boot naar de het relaxte eilandje Procida te nemen. En toen ik op zondagochtend de zon zag schijnen leek het me een prima idee om de Vesuvius op te gaan voor prachtig uitzicht over de krater en de Golfo (baai van Napels).

De maffia doet trouwens flink zijn best om de Italianen aan de patat te krijgen. Patatzaak Amsterdam - en zijn soortgenoten - doen goede zaken in het centrum van Napoli... Ze verkopen ook patat met nutella, ieuw!

Na twee weken Napoli pakte ik de trein naar Roma om mijn grande amore te zien. Zoals wel vaker bij onze stedentripjes regende het. Dus speelden we toeristje in de regen. Verder hebben we ons vooral goed vermaakt met onze hobby eten en drinken. Heel goed gegeten in Trastevere, onder andere in een restaurantje met een groep Russen waarvan er een na een tijdje naar huis moest worden geëscorteerd omdat ie alleen maar om wodka schreeuwde. Zelf nog om limoncello 'geschreeuwd' en vrienden gemaakt in ons buurtcafé. En vervolgens elkaar naar huis geëscorteerd ;-) Op zondag scheen de zon en zagen we hem ondergaan achter de Sint Pieter. Mooi!

Vanuit Rome vloog ik via Quatar door naar Jakarta. Waar ik vooral heb geslapen en het oude deel van de stad heb bezocht. Daarna ben ik naar Yane gegaan in Bogor. Ik ken haar van de expedities naar Sumba en ze had me uitgenodigd om in haar 'kost' (studentenhuis) te logeren, heel lief. Bogor is een ontzettend vieze stad vol files. Het is dat Yane er woont, anders was ik vrij snel vertrokken. Gelukkig was er wel een oase van rust in de botanische tuin van Bogor, die was echt prachtig. En haar studentenhuis was erg gezellig!

Meer Indonesië nieuws volgt: de komende dagen ben ik in en rondom Yogjakarta.
Oh ja en wel grappig: hiervoor was ik in Bandung en daar heb ik mijn debuut gemaakt op de Indonesische radio. Adis (ken ik ook van Sumba) en ik werden geïnterviewd over reizen, Sumba en Indonesië.

Nou, sampai jumpa (tot ziens)
X Ilse

• 05 December 2015 - 09:05

Laura:

Hè ils,
    Wat heerlijk zo onderweg. Leuk om je belevenissen zo te volgen.
    Veel plezier nog in Indonesië. Carline zit nu in Java en eind deze week in Bali.
    Toevallig!
    Geniet van al het moois dat nog op je pad gaat komen.
    Veel liefs
    Lau

• 05 December 2015 - 10:25

Amal:

Hi darling,

Klinkt als een super reis! Leuk om over je avonturen te lezen. :)
    Patatje Nutella niet eens geprobeerd? Misschien is dat wel heel lekker. :p

Geniet nog maar even lekker daar van het mooie weer, het lekker eten en gewoon het weg zijn uit NL. CU soon! Xx

• 05 December 2015 - 10:43

Laurien:

Hi Lieve Ils, wat ontzettend leuk om met je mee te genieten. En dat op Sinterklaasochtend. Maak er wat moois van daar. Dikke kus Lau

• 05 December 2015 - 12:41

Bert Ambachtsheer:

Hoi Lieve Ilse,

Wat maak je weer een super reis!
    Mooi om je verhaal te lezen.

Geniet de aankomende weken nog even in Indonesië.

Fijne tijd nog en liefs Paps xxx

• 05 December 2015 - 15:03

Joze Ambachtsheer:

hallo lieve Ilsje wat heerlijk om zo weer mee te genieten.
    nog heeeeeel veeeeel plezier Dikke Kus.

• 07 December 2015 - 12:15

Wilma:

Hey Ils,

Lekker genoten en aan het genieten. Leuk om te lezen wat je weer hebt meegemaakt.
    ... en ook alweer beroemd in Indonesië ;-)

Veel plezier nog xx
    Wilma

• 07 December 2015 - 19:43

Ariane:

Wat leuk Ils! Ik ga je verhalen volgen, ben erg benieuwd hoe je het gaat hebben. Liefs!

• 08 December 2015 - 08:30

Corine:

Mooi verhaal Ils! En wat een tegenstellingen in korte tijd: de waslijnen in Napels, vervolgens regen in Rome en voor je het weet ben je live op de Indonesische radio! Hoe cool....

Ik ben ook wel benieuwd waar je uiteindelijk de beste Pasta alle vongole hebt gegeten!

Geniet van alles!

Dikke kus Rien