Lama´s en black widows! - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Ilse Ambachtsheer - WaarBenJij.nu Lama´s en black widows! - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Ilse Ambachtsheer - WaarBenJij.nu

Lama´s en black widows!

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

17 Januari 2010 | Bolivia, Tupiza

Hola,

Todo bien? Met mij gaat het nog steeds erg goed hier in Zuid-Amerika. Na wat drukke (reis)dagen hebben we nu 2 dagen van totale rust ingelast. We zijn zojuist zelfs naar een erg interessante kapper geweest hier in Tupiza. Ons haar werd in de meest onconfortable positie ooit gewassen en de kapsalon zelf zag er lekker kitsch uit, maar ik moet zeggen dat het resultaat me reuze mee valt.

Gister zijn we na een reis met enorm veel wachten, 3 uur om de grens van Argentinie naar Bolivia over te gaan en daarna nog eens 3 uur op een trein (niet wetende of we daadwerkelijk wel een ticket zouden gaan bemachtigen), in het zuiden van Bolivia aangekomen. Tupiza is een erg schattig stadje, midden in de bergen. Niet veel te doen, maar een zeer fijne plek om een beetje bij te komen (bij het zwembad ;) en een goede uitvalsbasis om naar Salar de Uyuni (zoutvlakten) te gaan. Er lopen hier mooie Boliviaanse vrouwtjes rond met prachtige fleurige rokjes en doeken. Bijzondere waarneming is tevens ook dat deze dames hun babies te pas en te onpas borstvoeding geven. Zelfs de vrouwtjes die langs de weg water verkopen of in de rij staan om kaartjes voor de trein te kopen.

Voor Bolivia zijn we na Florionapolis (zie vorig bericht) naar de watervallen van Iguazu gegaan. Met een aantal Nederlandse jongens die we in Florionapolis hadden ontmoet hebben we een heerlijke nachtbus naar de Braziliaanse kant van de watervallen gepakt en als echte backpackers zijn we de dag van aankomst met backpack en al doorgegaan naar de watervallen (waar ze gelukkig kluisjes hadden). Eenmaal daar deed het mooie uitzicht de reis al weer snel vergeten. Heel mooi park met de vlinders in alle kleuren van de regenboog ! We verbleven die avond aan de Argentijnse kant in een erg gezellig hostel en hebben hier zelfs nog de kracht kunnen opbrengen om naar Cuba Libre te gaan, populaire club, waar we de hele nacht reaggeton hebben gedanst, haha. De volgende dag zijn we naar de Argentijnse kant van de watervallen gegaan, daar kom je veel dichter bij de watervallen en kun je met een zodiac langs en door de watervallen varen. Als resultaat kwamen we zeiknat en heerlijk afgekoeld de zodiac weer uit !

Vanuit Puerto de Iguazu zijn we naar Salta doorgegaan, een stadje in het noorden van Argentinie. Een reis van maar 24 uur, gelukkig goede bus (not!) en fantastische films, een of andere Chinese oorlogsfilm, heerlijk. In Salta vond weer een kleine Antarctica-reunie plaats met Seb en Morris, zeer gezellig om hen weer te zien. Salta is een erg leuk stadje, gezellige pleintjes met barretjes en muziek. De omgeving van Salta is prachtig, veel Lama´s (ik heb daar zelfs een stukje van gegeten), cacatussen van wel 9 meter hoog en gevaarlijke spinnen: de black widow. Onze gids heeft een aantal nesten kunnen vinden tussen de cactussen, was cool om te zien. De bergen in de omgeving van Salta hebben trouwens echt hele mooie kleuren, groen, blauw, paars, etc, miljoenen jaren geleden onstaan en nog steeds in beweging. Gids Fernando was meer dan blij met het feit dat Chile door het verschuiven van de platen op den duur zal gaan verdwijnen. Erg grappige gids en chauffeur, met de meest aanstekelijke lach ooit! Met deze gids zijn we ook naar de zoutvlakten bij Salta gegaan, leuke foto´s gemaakt, zoals iedereen dat daar doet (ik hoop ze snel te kunnen posten). Ook kleine wijnproeverij gehad, een voorproefje van wat ons nog in Mendoza te wachten staat.

…. helaas komt de meneer van het hostel me vertellen dat hij de computer wil afsluiten (vraag me niet waarom…), dus ik ga het hierbij laten! Morgen ga ik voor het eerst van m´n leven paardrijden, waaah! en de dag daarna vertrekken we naar de zoutvlakten. Heel erg veel zin in! Hasta luego, chau

• 18 Januari 2010 - 07:59

Amal:

Hola!
    Kom hier net op kantoor binnen en zag je update op je blog! Dat vind ik nou leuk op de vroege ochtend! Ha ha ha, te pas en onpas borstvoeding geven. Moet een raar gezicht zijn! Heb je een foto van je uhm verknipte??! haar? Ben benieuwd wat die kapper ervan heeft gebrouwen! kus

• 18 Januari 2010 - 08:51

Netty:

Darling!

Om even op die borstvoeding in te haken; dat was ik ook van plan hoor, dus fijn dat je er daar alvast aan kunt wennen. Lijkt me heerlijk overal je borst er even uit te kunnen slingeren.

Het is hier bijzonder foggy vanmorgen, geen zak aan. Dus even een leuk bericht lezen kon geen kwaad, zeg maar :)

Meid ik ga je vandaag of mrogen weer mailen.

Geniet! xx

• 18 Januari 2010 - 09:20

Jelluhh:

Ilsuhhh,

Altijd erg leuk je verhalen te lezen!!! Fijn dat je het zo super hebt daar!!!
    Haha, geweldig stuk over die melkboobies! Have fun!!!

xx Jelle

• 18 Januari 2010 - 09:30

Laurien:

Hey Meis, klinkt helemaal goed zeg. Ben erg benieuwd naar je foto's. Geniet er nog lekker van daar. Ik ben nu in Rome en ga zo even de Paus gedag zeggen :-)Kus Lau

• 18 Januari 2010 - 09:53

Mai:

Heeey Ilse,

Ik heb al je verhalen gelezen maar nog helemaal niet gereageerd. Wat een mooie verhalen!! Je maakt echt superveel mooie dingen mee!
    Nog heel veel plezier!!

xMai

• 18 Januari 2010 - 12:18

Julia:

Haha dollies, naar een onbekende kapper?! Jullie durven! Ik heb een mooie vlinder-foto gezien op Daffy dr facebook geloof ik.
    Zijn jullie bruin? Leuk al die trips met grappige gidsen.
    Have fun...je hebt nog 38 dagen!
    Kus!

• 18 Januari 2010 - 20:03

Hanneke:

Heerlijk reisverhaal om bij weg te dromen weer. Grappig trouwens ook die reactie van Netty :D haha! xx Han

• 19 Januari 2010 - 12:57

Homie:

Hola Hoomster en Daphne!

ik vond de kapper in Londen al een overwinning, respect voor jullie avontuurlijke karakter ;-)
    Ga nu maar eens een kijkje nemen op facebook voor de foto's! Nog 38 dagen zie ik in Julia's bericht, geniet, klik met die camera en schrijf!

Dikke kus Rien

• 19 Januari 2010 - 15:47

Nanette:

hallo hallo,
    Aha je hebt jezelf weer een asymmetrisch kapsel laten aanmeten?? Of hebben Z-Amerikaanse kappers meer talent dan ik?