El culo del mundo, Patagonie en ........ - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Ilse Ambachtsheer - WaarBenJij.nu El culo del mundo, Patagonie en ........ - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Ilse Ambachtsheer - WaarBenJij.nu

El culo del mundo, Patagonie en ........

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

17 December 2009 | Argentinië, Ushuaia

¡hola! vanuit het meest zuidelijke puntje van Argentinie: Ushuaia. Het is inmiddels onze tweede keer hier en dat is niet omdat Ushuaia zo enorm spectaculair is, maar wel omdat we morgen op een boot naar Antarctica stappen. Kerst met pinguins dus!

Na een week in Buenos Aires ben ik samen met mijn Duitse huisgenoot (die ook aan Olga wilde ontsnappen) en een Nederlands meisje, Gineke, naar Ushuaia gevlogen. Was heel bizar om die middag ineens tot onze knieen in de sneeuw te staan en vanuit ons hostelraam de schepen naar Antarctica te zien vertrekken.

Omdat de boot waar wij op mee gaan morgen vertrekt zijn we in de tussentijd naar het zuiden van Patagonie gegaan. We hebben in El Calafate de Perito Moreno gezien én bewandeld. Met speciale ´ijsschoenen´ zijn we over de gletsjer gelopen. De eerste stappen waren wat onwennig, maar daarna merk je dat je daadwerkelijk op je schoenen kunt vertrouwen en je hoogstwaarschijnlijk niet zomaar in een van die gaten in valt. Vooral het aanschouwen van de Perito Moreno was bijzonder, regelmatig brak er weer een enorm stuk ijs af, dat met veel kanaal in het blauwe water terecht kwam. Uit ervaring kan ik tevens ook zeggen, dat het ijs van de gletsjer ook heerlijk smaakt in een glas Wiskey!

Vanuit El Calafate zijn we naar El Chalten gegaan. Prachtige omgeving, mooie bergen en een heerlijk sfeertje in het dorp. Allerlei kleine houten cafetjes en een heerlijke chocolateria. Veel bergbeklimmers komen hier om de Fitz Roy te beklimmen, schijnt een van de stijlste toppen in de wereld te zijn. Zoals jullie snappen ben ik zo hoog niet gekomen. Wel kan ik zeggen dat de activiteit die we de afgelopen dagen het meest hebben uitgevoerd wandelen is, haha. We noemen het zelf inmiddels ook wel onze ´actividad preferida´. Het grappige is dat de mensen met wie ik reis en ikzelf, totaal niet de juiste uitusting hebben. We worden dan ook heel raar aangekeken als we op onze sneakers door sneeuw op de bergen lopen of stijle paden op gaan. ¨are these your shoes??¨ De Fitz Roy hebben we dus wel vanuit verschillende hoeken bekeken, verder ook heerlijk water uit bergmeertjes gedronken, condors! en flamingo´s gezien, fantastische wijn gedronken en het voor elkaar gekregen om uit het beste restaurant (haha en een van de weinige restaurants) van El Chalten gezet te worden.
Ik zou wel kunnen zeggen dat we lekker ´into the wild´ zijn.

Gisteravond zijn we na een lange busreis weer in Ushuaia aangekomen. Een leuke onderbreking was de grensovergang met Chile. Hier werden alle tassen leeggehaald om te checken of er toevallig geen fruit in zit, ze willen absoluut niet dat fruit uit andere landen hun land in komt. Gin en ik waren de laatste in de rij en blijkbaar was de vrouw die alle tassen controleerde er zo klaar mee, dat wij en een paar anderen zo door konden lopen..Onze bus ging daarna op een ferry en tijdens het strekken van onze benen op het dek zagen we een hele groep dolfijnen met onze boot meezwemmen, zo mooi! Een paar uur later was er weer een grensovergang naar argentinie en hier was alles zo gepiept, de douanebeamte nam zelfs uitgebreid de tijd om even te flirten.
In het hostel in Ushuaia werden we met open armen ontvangen (het voelde als thuiskomen, haha). Gisteravond hebben we gehoord dat onze Antarcticareis definitief doorgaat en dat hebben we natuurlijk even gevierd in de lokale pub-
Vandaag nog wat dingetjes regelen en dan op naar de walvissen, pinguins, langste dag en kerst in Antarctica!

Bij deze wil ik jullie een fijne kerst toewensen. Ik kom de 28ste weer van de boot af en ben tot die tijd onbereikbaar.
Om alvast een tipje van de sluier op te lichten en jullie jaloers te maken: oud en nieuw vier ik dit jaar op het strand!

Fijne feestdagen, chau!

ps op mijn facebook staan een paar foto´s ! ook van Eddy!

  • 17 December 2009 - 17:27

    Je Zwangere Mattie:

    JALOERS!!! Wow zeg, Antarctica, super gaaf. Echt super lijkt me dat. Maak maar veel mooie foto's want tegen de tijd dat Steef en ik daar eens heen kunnen zijn die ijskappen al lang weg daar :(

    Jij ook heel fijne kerstdagen en die de pinguins de groetjes.

    xxxx

  • 17 December 2009 - 19:26

    Vera:

    .. meisje, wat ongelooflijk fijn allemaal! ben natuurlijk knetterjaloers en hoop maar dat je ook een beetje voor mij geniet ;) ciao guapa, besito y abrazo!

  • 17 December 2009 - 22:04

    Amal:

    Ils!! Wat gaaf!! Hier hebben wij nu ook sneeuw...maar vast niet vergelijkbaar met Antartica! Heb nog geen pinguins zien lopen op de GM ;-)

    Geniet ervan en hele fijne kerstdagen!

    kus

  • 18 December 2009 - 07:55

    Alet:

    WOW! wat gaaf zeg dat je Antartica gaat bekijken en daar gezellig met die kleine wezentjes de kerst viert, een geweldig idee! Veel plezier en maak mooie foto´s. x

  • 18 December 2009 - 08:21

    Nanette:

    Aha mevrouw is weer lekker aan de wandel. Ik blijk ongeveer op het zelfde moment als onze zwangere mattie weer (financieel) in staat te zijn om de gesmolten ijskappen te gaan bekijken, ik ga dus met het bruidspaar mee!
    De eerste hoerenlopende pinguins zijn inmiddels gespot op de zuidwal en verder wil ik je niet jaloers maken maar oud&nieuw vier ik dit jaar in het Paard..

  • 18 December 2009 - 09:00

    Monique:

    Oooooh peertje! Heeerlijk man! Zit hier - voor de tweede keer deze week enorm brak - op kantoor jouw verhalen te lezen en ben dus echt jaloers op je! Wat een trip weer, zooo heerlijk!

    Geniet ervan & keep me posted! Xx

  • 18 December 2009 - 11:23

    Lynn, Marit&Harry:

    Meelezend vanuit 't Noorden wensen wij jou een topreis! Doe je de groeten aan Pingu?

    Een Kerstgroet,

  • 18 December 2009 - 14:15

    Minke:

    Ik ben nog nooit in mijn leven zooooo jaloers geweest! ZIt mezelf hier op te vreten!! Haha! Ik wil ook zoooooooo graag naar Antarticaaaa... Neem je een pinguin voor me mee?
    Veel plezier en geniet ervan!!
    Prettige kerstdagen!! Kus

  • 18 December 2009 - 17:06

    Rien:

    Ils, I'm impressed! Dit lees je pas weer in 2010, maar moet het toch echt even van me aftypen! Ongelofelijk vet, Antarctica! Ik heb je foto's op facebook gezien, mooi man. En gezellige mensen, perfecto!

    Liefs Rien

  • 18 December 2009 - 18:00

    Jano:

    Lieverd

    Klinkt gaaf!! Hier ligt inmiddels ook sneeuw, helaas zonder pinguins. Maar het gaat er bijna van komen dat er een ijsbeer aanbelt voor een kopje soep. Geniet ervan. En een hele leuke kerst.

    XX

  • 18 December 2009 - 21:18

    Patrick:

    Ha die Ils,

    een kerstdiner op de zuidpool, klinkt goed. alle gangen ijs?

    enniewee, het klinkt allemaal super gaaf. geniet er van!

    Grt, Patrick

  • 21 December 2009 - 15:15

    Caterina:

    Ha lieve Ils,

    leuk al je verhalen! Wel een tikkeltje jaloers :)

    Veel liefs,
    Cat

  • 30 December 2009 - 12:36

    Julia:

    Ilsje! Ik lees dit verhaaltje een beetje laat, maar wat heb je al meegemaakt!
    Je schrijft goed, erg vermakelijk...ik ben benieuwd naar meer verslagen.
    Geniet ervan!
    Xxx!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Ushuaia

Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

13 Februari 2010

En we gaan nog niet naar huis.........

28 Januari 2010

Bolivia: adembenemend en shocking

17 Januari 2010

Lama´s en black widows!

07 Januari 2010

Brasil!

29 December 2009

'There are Orcas!!!'
Ilse

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 44851

Voorgaande reizen:

08 November 2015 - 23 December 2015

Pizza en gado gado

17 Januari 2011 - 23 April 2011

Colombia en Midden-Amerika

28 November 2009 - 25 Februari 2010

Zuid-Amerika

01 Februari 2005 - 31 Juli 2005

Uitwisseling Padova

Landen bezocht: